Professor Emeritus Eric Giertz

Publicerat 26 September 2017


KTH Executive School thank our founder Professor Emeritus Eric Giertz for his contributions. Eric has been in the forefront in research connected to business development and technology for decades and in this movie you can hear about some of his work.

The death or the rebirth of universities in a time of disruption?

Publicerat 26 September 2017

The higher education system is facing a time of disruption. The rapid development of Massive Open Online Courses, MOOCs, has generated a lively debate. The effect on the existing higher education is in focus. Can MOOCs really be an alternative to face to face classroom teaching? Despite this legitimate scepticism, the number of universities offering MOOCs increase at a rapid pace. As MOOCs went from an experimental phase to become well established in 2012, more and more universities jumped on the bandwagon. Some clearly see an opportunity, while others seem to join without a clearly formulated strategy. Jumping or not, all universities are today expected to have an answer to the question: What are your plans within the MOOC area?

Ny bild (26)

The disruptive innovation theory indicates that we can expect dramatic changes

So far, the phenomenon follows the disruptive innovation theory by Clayton Christensen: incumbents regard the new service to be of a much lower quality; the new innovation target underserved or new customer segments; the service is offered at much lower price levels; the offer is less complete but holds the potential to develop fast meeting demands of present customers, “ordinary students” in this case. The disruptive innovation theory indicates that we can expect dramatic changes within the higher education industry. The core of the disruptive nature of MOOCs is, compared to ordinary face to face higher education, the very limited incremental cost to add one additional student along with that the service is ubiquitous. These two characteristics combined, lay the foundation for a very fast penetration. This pattern has earlier been seen for other internet based business models challenging established industries. Läs mer

Gamla lösningar matchar inte nya problem

Publicerat 22 September 2017

 

stock-photo-nobody-close-up-selective-focus-studio-shot-direction-number-close-up-guidance-star-b03a218e-70b4-4a5f-a02a-18f0f5dc136aHur hittar ni lösningar till era utmaningar? Vilka beslut man fattar (eller inte) i en organisation är det som avgör företagets framtid, vilka möjligheter man tillvara tar och vilka man missar. Det finns en beslutsmodell som kallas för soptunnemodellen (garbage can model for decisionmaking). Den beskriver att
det är vanligt i företag att beslut ofta inträffar utan förvarning. I många fall kan det redan finnas en lösning i företaget (men som saknar problem) och sedan när ett lämpligt problem dyker upp så matchar man problem och lösning. Absolut en smidig approach men inte helt oproblematisk i detta förändrade affärslandskap vi står inför.

Att bestämma sig för lösningar innan man formulerat problem

I den omvälvande tiden vi nu lever i när utvecklingen går snabbare än någonsin. Digitaliseringen innebär både nya möjligheter och hot, och då kan vi inte lösa problem på samma sätt som vi alltid har gjort. Vi kan framförallt inte omedvetet matcha nuvarande lösningar med framtida problem. Har du och ditt företag de strategier, metoder och verktyg som behövs för att ni ska kunna hantera den digitala utvecklingen? Läs mer

Chinas top business school discussing a Sweden in Transition

Publicerat 19 September 2017

Today 50 alumni from the highest ranked business school in China, Antai College (connected to Shanghai Jiao Tong University), visited KTH Executive School to learn more about “Sweden in Transition”. Professor emeritus Staffan Laestadius talked about Industrial Transformation in Sweden, Associate Professor Niklas Arvidsson adressed the topic of “When will Sweden stop using cash?” and professor Associate Professor Henrik Blomgren and Dr. Martin Vendel spoke of Digitalization.

Foto 2017-09-19 14 09 51 Foto 2017-09-19 14 11 09

 

Teambuildings är bortkastade i 5 av 9 fall

Publicerat 19 September 2017

Nu i början av hösten är det högsäsong för kickoffs och teambuildings. Korvstoppning och att byta bullarna mot ”energy shots” sägs vara den senaste trenden. Vi har alla deltagit i hel-, halv eller flerdagars utbildningar och kickoffer som fokuserar på ledarskap, gruppdynamik och teambuilding. De kostar oerhört mycket för företagen i tid, pengar och energi men förhoppningen är att de ska ge mer tillbaks. Frågan är dock. Gör de det?

Forskning (1) visar föga förvånande att healthy-person-woman-sportorganisationer som tränar och utbildar sina medarbetare för att höja deras kompetens inom sitt fält och göra dem till mer effektiva gruppdeltagare ökar också chansen för att de ska få högpresterande team.

De flesta organisationer är ganska bra på att anställa människor med rätt kompetens samt att ge dem fortbildning i detta, men när det gäller att främja deltagandet i grupper och i organisationen är de inte lika duktiga.

I en forskningsstudie (2) kunde forskarna konstatera att i fyra av de nio fallen av teambuilding hade utbildningen en positiv inverkan. Det innebär alltså att i fem av nio (!) fall var resultaten oförändrade. Läs mer

Du har förmodligen fel angående AI

Publicerat 15 September 2017

AIAI och AI-teknik är ett av de mest hypade orden just nu. Men vad är det egentligen, och en ännu viktigare fråga vad innebär det för din bransch? De flesta har idag paradoxalt nog antingen en övertro eller en undertro till hur långt AI-teknologin har kommit. Vissa tror att den redan kan lösa alla våra problem och andra tror att den inte är implementerad i affärsverksamheter än. Båda har fel.

AI används i “roliga” applikationer så som att spela spel, klippa film trailers eller skriva låtar. Men AI används också för att köra bilar, köpa aktier, och ersätter till och med poliserjurister och läkares jobb genom att bland annat ge sjukdomsdiagnoser till cancerpatienter.

Men AI är inte en plug-and-play teknologi. Rätt frågeställningar måste skapas, algoritmer skrivas och framförallt tränas med enorma mängder data. Detta kan vi bland annat se med några av uppköpen som de stora bolagen gjort de senaste åren, exempelvis IBM´s köp av The Weather Company eller Amazons köp av Whole Foods.

Hur tillvaratar ni de nya tekniska möjligheterna i ditt bolag?

Vill du lära dig mer om AI?

Anmäl dig till kursen Digital transformation
Mycket sevärt youtube klipp på ämnet, Humans need not apply
Följ denna podcast (avsnitten ligger på 25 min)
Prenumera på detta AI nyhetsbrev, “The wild week in AI”
/Theresia Silander Hagström
Entreprenör

The two most important keys to the future!

Publicerat 12 September 2017

Amazon began with a young Jeff Bezos who, through his job at the time, learned that Internet usage grew strongly. He then made his analytical homework and decided that he would start a website for selling books. Here’s an interesting clip from 1997 where you can hear Jeff Bezos himself describe his process.

black-and-white-sport-fight-boxer

It would be easy to say that “the rest is history”, but instead we are going to stop and think about it. Being small, on the right market, at right time and growing is one thing, being big and continuing to develop is a completely different challenge. The two are very often confused. The question for established actors is not if, but when their conventional ways of doing business are going to become outdated. Many companies hold on to obsolete business models far too long… and eventually die. But there are ways to go forward – and like everything else it takes decision making and commitment.

Amazons competitors at the time was called Barnes & Noble and in Sweden Akademibokhandeln. Today, the list can be made considerably longer – way too long to post here, but have a look at this link. Firms like DHL, Volvo and Scania is going to be challenged in smart deliveries, transports with self-driving drones. With regard to data analysis and data storage, Amazon today competes with both Google and IBM. And with the acquisition of Whole Foods, Swedish food actors like Martin & Servera and ICA will also have to think about what their real challenges will be in the future. Läs mer

Dags att ta steget in i den digitala världen

Publicerat 17 July 2017

Sommarfunderingar? Dags att ta steget in i den digitala världen. Allt vi tror idag kommer att digitaliseras – och så en hoper saker till vi inte har tänkt på. I den här kursen tittar vi tillbaka på vad som hänt, får perspektiv på var vi är och en förmåga att titta framåt. Det är väldigt tankeväckande när man tittar på sin egen organisation och bransch. Det säger Stefan Vlachos, verksamhetschef på Karolinska sjukhusets Center for Innovation om KTH Executive Schools kurs i Digital Transformation.

 

Böcker för lata sommardagar

Publicerat 26 June 2017

images[9]Nu när sommaren äntligen är här vill vi ge dig inspirerande lästips för lata dagar i hängmattan. Vi har valt ut några boktitlar som breddar dina perspektiv.

Alec Ross, Hillary Clinton’s Senior Advisor for Innovation, har i The Industries of the Future samlat sina observationer kring vilka drivkrafter som förändrar världen. Robotar, AI, kommersialiseringen av genomiken, cyberkriminalitet och effekten av digital teknik. Hur måste vi anpassa oss till allt detta? Du kan köpa den här.

De andra titlarna vi rekommenderar dig i sommar är Originals, Plattform Revolution och Crossing the Chasm.

Läs mer

Förarlös, Ägarlös, Fabrikslös…därefter även Varumärkeslös?

Publicerat 19 June 2017

Redan innan den globala finanskrisen slog till hade världen överkapacitet i produktionen av bilar. car-571449_1920Istället för den utslagning som marknaden då hade kunnat tvinga fram hände raka motsatsen. Lätt att glömma då vi alla just nu fokuserar på de framtida förarlösa bilarna.

Obama gick in och konserverade de amerikanska märkena, Merkel de tyska, Sarkozy de franska etc. och ingen direkt utslagning blev av.

Idag produceras det alltså påfallande många bilar i världen – i sig en utmaning.

Läs mer