Chinas top business school discussing a Sweden in Transition

Publicerat 19 September 2017

Today 50 alumni from the highest ranked business school in China, Antai College (connected to Shanghai Jiao Tong University), visited KTH Executive School to learn more about “Sweden in Transition”. Professor emeritus Staffan Laestadius talked about Industrial Transformation in Sweden, Associate Professor Niklas Arvidsson adressed the topic of “When will Sweden stop using cash?” and professor Associate Professor Henrik Blomgren and Dr. Martin Vendel spoke of Digitalization.

Foto 2017-09-19 14 09 51 Foto 2017-09-19 14 11 09

 

Teambuildings är bortkastade i 5 av 9 fall

Publicerat 19 September 2017

Nu i början av hösten är det högsäsong för kickoffs och teambuildings. Korvstoppning och att byta bullarna mot ”energy shots” sägs vara den senaste trenden. Vi har alla deltagit i hel-, halv eller flerdagars utbildningar och kickoffer som fokuserar på ledarskap, gruppdynamik och teambuilding. De kostar oerhört mycket för företagen i tid, pengar och energi men förhoppningen är att de ska ge mer tillbaks. Frågan är dock. Gör de det?

Forskning (1) visar föga förvånande att healthy-person-woman-sportorganisationer som tränar och utbildar sina medarbetare för att höja deras kompetens inom sitt fält och göra dem till mer effektiva gruppdeltagare ökar också chansen för att de ska få högpresterande team.

De flesta organisationer är ganska bra på att anställa människor med rätt kompetens samt att ge dem fortbildning i detta, men när det gäller att främja deltagandet i grupper och i organisationen är de inte lika duktiga.

I en forskningsstudie (2) kunde forskarna konstatera att i fyra av de nio fallen av teambuilding hade utbildningen en positiv inverkan. Det innebär alltså att i fem av nio (!) fall var resultaten oförändrade.

People Looking Choosing at Colleagues Photo
Vad skapar värde för grupper på er kickoff?

I en annan studie (3) kom man fram till att teambuildings och kickoffer som inkluderade målformulering, feedback och grupputveckling hade de största positiva effekterna på gruppernas produktivitet. En nyckel verkar vara att gruppmedlemmarna själva sätter upp mål och är med och bestämmer strategierna för hur man ska bli bättre inom ett utvalt område.

Kanske onödigt att tillägga, men det saknas belägg för att forsränning, yoga, promenader med förbundna ögon eller basketmatcher på åsnor skulle öka produktiviteten i något avseende. Dessa aktiviteter tycker vissa är roliga och andra avskyr.

Fyra frågor alla ska ställa

Innan man väljer vad man ska göra för teambuilding så bör man ställa fyra frågor till den/dem som ska leverera teambuildingen.

  1. Vilka antaganden ligger till grund för aktiviteten? Hur kommer med andra ord aktiviteten förändra gruppens dynamik?
  2. Grundar sig aktiviteten på något bevis eller forskning?
  3. Kan konsulten ge samhällsvetenskapliga referenser som stöder aktivitetens påstådda effekt?
  4. Fungerar aktiviteten? Är det så att arbetsgrupper som deltar i denna typ av intervention faktiskt blir mer effektiva och produktiva?

P.s Vill ni höra mer om de senaste kick-off trenderna lyssna på ett reportage från Godmorgon världen (börjar 1.34.15 in i avsnittet)

(1) Wheelan, S. Creating effective teams: A guide for members and leaders

(2) Sundstrom, E., DeMeuse, K. P. & Futrell,D. (1990). Work teams: Applications and effectiveness. American Psychologist, 45(2), 120-133

(3) Guzzo, R.A., Jett, R.D. & Katzell, R.A. The effects of psychologically based intervention programs on worker productivity: A meta –analysis. Personnel Psychology, 38, 275-291

Du har förmodligen fel angående AI

Publicerat 15 September 2017

AIAI och AI-teknik är ett av de mest hypade orden just nu. Men vad är det egentligen, och en ännu viktigare fråga vad innebär det för din bransch? De flesta har idag paradoxalt nog antingen en övertro eller en undertro till hur långt AI-teknologin har kommit. Vissa tror att den redan kan lösa alla våra problem och andra tror att den inte är implementerad i affärsverksamheter än. Båda har fel.

AI används i “roliga” applikationer så som att spela spel, klippa film trailers eller skriva låtar. Men AI används också för att köra bilar, köpa aktier, och ersätter till och med poliserjurister och läkares jobb genom att bland annat ge sjukdomsdiagnoser till cancerpatienter.

Men AI är inte en plug-and-play teknologi. Rätt frågeställningar måste skapas, algoritmer skrivas och framförallt tränas med enorma mängder data. Detta kan vi bland annat se med några av uppköpen som de stora bolagen gjort de senaste åren, exempelvis IBM´s köp av The Weather Company eller Amazons köp av Whole Foods.

Hur tillvaratar ni de nya tekniska möjligheterna i ditt bolag?

Vill du lära dig mer om AI?

Anmäl dig till kursen Digital transformation
Mycket sevärt youtube klipp på ämnet, Humans need not apply
Följ denna podcast (avsnitten ligger på 25 min)
Prenumera på detta AI nyhetsbrev, “The wild week in AI”
/Theresia Silander Hagström
Entreprenör

The two most important keys to the future!

Publicerat 12 September 2017

Amazon began with a young Jeff Bezos who, through his job at the time, learned that Internet usage grew strongly. He then made his analytical homework and decided that he would start a website for selling books. Here’s an interesting clip from 1997 where you can hear Jeff Bezos himself describe his process.

black-and-white-sport-fight-boxer

It would be easy to say that “the rest is history”, but instead we are going to stop and think about it. Being small, on the right market, at right time and growing is one thing, being big and continuing to develop is a completely different challenge. The two are very often confused. The question for established actors is not if, but when their conventional ways of doing business are going to become outdated. Many companies hold on to obsolete business models far too long… and eventually die. But there are ways to go forward – and like everything else it takes decision making and commitment.

Amazons competitors at the time was called Barnes & Noble and in Sweden Akademibokhandeln. Today, the list can be made considerably longer – way too long to post here, but have a look at this link. Firms like DHL, Volvo and Scania is going to be challenged in smart deliveries, transports with self-driving drones. With regard to data analysis and data storage, Amazon today competes with both Google and IBM. And with the acquisition of Whole Foods, Swedish food actors like Martin & Servera and ICA will also have to think about what their real challenges will be in the future.

Is your organization equipped to meet Amazon? Who will be the future leader of your industry?

Amazon has succeeded in systematic innovation and a sustained entrepreneurial spirit within the company, even when it grew large. What can you learn from this? For established companies it is about continuously develop two abilities:

  1. Develop intrapreneurs and the company’s intrapreneurial awareness!
    Intrapreneurs are employees who take responsibility for, and drive, develop and change within the company or organization in which they work. Unlike the entrepreneur, an intrapreneur must not only be knowledgeable and driven, but also learn how to navigate and challenge status que within an existing organizational structure. That means challenging already established ways of doing and thinking, break down established silos, deal with internal policies, etc. Companies like Kinnevik (owner of Zalando, Millicom, Tele2, Rocket Internet, Global Fashion Group and MTG), IBM, Microsoft, or the industrial company Sandvik had not been what they are today without their successful intrapreneurs.
  1. Systematic innovation
    Systematic Innovation is a prerequisite for survival for all companies. Global competition requires the ability to successfully develop and introduce new processes, services products and methods that result in significant improvements in quality, efficiency, utility and new markets. In order to compete, companies need to build a strong foundation based on a proactive and systematic way of working around their innovation strategy. Innovation must start to be seen as a critical activity. On a practical leveval this is all about acquiring the right tools and knowing how and when to innovate – but also when not to do it.

Do you want to equip yourself and your company with the right tools already this autumn? Read more about KTH Executive Schools two courses Executive Training in Intrapreneurship and Leading Innovation.

/Niklas Gustafsson
Business Developer Expert and Program Director KTH Executive School

PS:
Learn more about how Amazon started the Food Revolution.
Learn about what Amazon can mean to you and your industry.

 

Dags att ta steget in i den digitala världen

Publicerat 17 July 2017

Sommarfunderingar? Dags att ta steget in i den digitala världen. Allt vi tror idag kommer att digitaliseras – och så en hoper saker till vi inte har tänkt på. I den här kursen tittar vi tillbaka på vad som hänt, får perspektiv på var vi är och en förmåga att titta framåt. Det är väldigt tankeväckande när man tittar på sin egen organisation och bransch. Det säger Stefan Vlachos, verksamhetschef på Karolinska sjukhusets Center for Innovation om KTH Executive Schools kurs i Digital Transformation.

 

Böcker för lata sommardagar

Publicerat 26 June 2017

images[9]Nu när sommaren äntligen är här vill vi ge dig inspirerande lästips för lata dagar i hängmattan. Vi har valt ut några boktitlar som breddar dina perspektiv.

Alec Ross, Hillary Clinton’s Senior Advisor for Innovation, har i The Industries of the Future samlat sina observationer kring vilka drivkrafter som förändrar världen. Robotar, AI, kommersialiseringen av genomiken, cyberkriminalitet och effekten av digital teknik. Hur måste vi anpassa oss till allt detta? Du kan köpa den här.

De andra titlarna vi rekommenderar dig i sommar är Originals, Plattform Revolution och Crossing the Chasm.

Läs mer

Förarlös, Ägarlös, Fabrikslös…därefter även Varumärkeslös?

Publicerat 19 June 2017

Redan innan den globala finanskrisen slog till hade världen överkapacitet i produktionen av bilar. car-571449_1920Istället för den utslagning som marknaden då hade kunnat tvinga fram hände raka motsatsen. Lätt att glömma då vi alla just nu fokuserar på de framtida förarlösa bilarna.

Obama gick in och konserverade de amerikanska märkena, Merkel de tyska, Sarkozy de franska etc. och ingen direkt utslagning blev av.

Idag produceras det alltså påfallande många bilar i världen – i sig en utmaning.

Läs mer

Talare från riksdag, regering och EU om trender och samhällsförändringar

Publicerat 31 March 2017

Anna felländer
Anna Felländer talar om Diginomics

Vi kan nu stolt presentera talarna i första etappen av KTH Executive Schools affärsprogram speciellt anpassat för beslutsfattare i organisationer inom infrastrukturservice – talare från bland annat både riksdag, regering och EU i den den del som fokuserar på omvärldsförändringar och analys. Se hela programmet och anmäl dig här.

Konsultchef – ta dig tid att reflektera över dina vägval

Publicerat 22 March 2017

Johan Olsson bild 2Intervju med Johan Olsson – ny programdirektör i Konsultchefsprogrammet

Om du vill höja intäktsnivån och behålla personal – ta dig tiden för årets upplaga av Executive Program in Consultancy Management  på KTH Executive School, rekommenderar Johan Olsson. Läs intervjun här.


Too fast for you?

Publicerat 13 February 2017

baw7648-360x240Under två dagars innovationsworkshop initierad av HiQ i samband med Svenska Rallyt i Värmland diskuterade vi bland annat hastigheter. Hur fort affärslandskapen nu förändras. Har man full kontroll går det för långsamt är en av slutsatserna.

Med den höga omvandlingstakten blir det som i rallyskogen, någon avåkning ibland. Det som utmärker de mest framgångsrika är dock hur snabbt de är uppe på banan igen och hur de använder erfarenheterna för att kontinuerligt förbättra sin prestation.