Förarlös, Ägarlös, Fabrikslös…därefter även Varumärkeslös?

Publicerat 19 June 2017

Redan innan den globala finanskrisen slog till hade världen överkapacitet i produktionen av bilar. car-571449_1920Istället för den utslagning som marknaden då hade kunnat tvinga fram hände raka motsatsen. Lätt att glömma då vi alla just nu fokuserar på de framtida förarlösa bilarna.

Obama gick in och konserverade de amerikanska märkena, Merkel de tyska, Sarkozy de franska etc. och ingen direkt utslagning blev av.

Idag produceras det alltså påfallande många bilar i världen – i sig en utmaning.

Många, för att inte hävda “de flesta”, av de stora globala bilmärkena tror nu samtidigt på den framtida förarlösa bilen och det satsas hårt på den marknaden.  Volvo testkör nu t.ex. i Göteborg. Listan är lång på dem som vill med.

bobby-car-2080781_1920Därtill vill helt nya varumärken ta sig in, på mängder av olika sätt dessutom.

Kommer vi då ens bry oss om varumärken i framtidens förarlösa bilsamhälle? Om jag inte äger bilen, varför skulle jag då bry mig om märket? När du åker taxi idag bryr du väl dig inte?

Ovanpå allt detta vet vi att bilar står mycket still , närmare 95 % av sin tid. Det leder till att “om/när” vi får ett förarlöst bilsamhälle så kan du dela bil med minst 9 familjer till.

Leder allt detta…kanske…troligen…sannolikt…till: att ca 90 % av de bilar som just nu tillverkas, inte kommer  behöva tillverkas om några år? Vad skall då alla bilfabrikerna bygga? Hur kan bilmärken överleva i det här framtida affärslandskapet?

Vi på KTH Executive School hjälper företag att utveckla chefers strategiska förståelse för det som händer vid teknikskiften. Hur chefer kan hantera dessa skiften och hur organisationen kan bli väl förberedd att tillvarata de affärsmässiga möjligheter som öppnar sig, men också undvika de hot som finns. Vi gör det specifikt t.ex. inom kursen Digital Transformation. Även inom de verksamhetsnischade programmen Industrial Management, Infraservice Management och Consultancy Management tar vi upp frågeställningar av det här slaget. För säga vad man vill: de flesta branscher förändras nu av tekniken.

Välkommen till framtiden!